בחירת עצי חיים לספר תורה

תחזיקו חזק: מה הכי חשוב לדעת כשבוחרים עצי חיים לספר התורה

ספר התורה מורכב מגווילי קלף המגולגלים על 'עצי חיים' – שתי מקלות עץ שבקצוותיהם צלחות וידיות נשיאה. במשך מאות השנים התפתחה אומנות יהודית מיוחדת שמתמקדת בעיטור וגילוף עצי החיים. בשנים האחרונות החלו בתי מלאכה לשלב ולשבץ מתכות יקרות וחומרי עץ נדירים בידיות וכך הפכו 'עצי החיים' לענף מרכזי בחנות היודאיקה. אל מול היצע הדגמים של עצי החיים ישנם כמה דברים שהכי חשוב לדעת בזמן בחירת הידיות.

איכות חומרי הגלם

האיכות היא בסוף שתקבע את אורך חיי העצים ויכולתם בנשיאת ספר התורה. ההתמודדות עם המנהגים הרבים המלווים את הקריאה בו מחייבת נתינת דגש על חומרי עץ דחוסים ומלאים. האיכות הינה מרכיב ראשון בחשיבותו שעלינו לשים אליו לב, בבואנו לבחור דגם ידיות לספרנו.

השילובים הרבים שנעשים לצורך ייפוי ספר התורה, מביאים בתי מלאכה רבים לוותר על האיכות לטובת עיטור או גילוף. אמנם, כולנו חפצים באמירה אומנותית ועיטור אישי אך ראשית נוודא שהם אינם באים על חשבון איכות חומרי הגלם ועוביים.

ידיות טובות יורכבו מעץ מלא שגולף מגזעים בריאים, הצלחות שיגיעו בקצות יעשו מתוך מחשבה על משקל הספר והברגה והדבקה מיטבית. ידיות הנשיאה יהיו די עבות בכדי לעמוד במשקל הרמת הספר בעת הגבהתו – כל הפרמטרים הללו משוקללים מראש בעת תכנון עצי החיים

נוחות האחיזה והנשיאה

ספר התורה עומד בליבו של בית הכנסת וסביבו מנהגים רבים. בספר התורה קוראים פעמיים במשך ימי השבוע ופעם נוספת ארוכה יותר בשבת. גם לחגים ולמועדי ישראל ישנם קטעי קריאה מיוחדים המלוקטים מפרשיות שונות בספר ואף ימי חול המועד ברגלים המיוחדים בהם נוהגים לקרוא מידי יום. בל נשכח את חג התורה הלא הוא 'שמחת תורה' בו פוצחים בריקודים סוערים עם ספר התורה מסביב לבימת הקריאה.

מכל האמור מובנת עד כמה חשובה היא נוחות האחיזה. כשאנו מוודאים את נוחות האחיזה של הידיות, אנו בעצם מבטיחים כי הספר יהיה בטוח בידיו של הנושא אותו. קדושת הספר נשענת על מוטות העץ המיוחדים האלה ולכן כשנוח לאחוז בידיות ולהרים את ספר התורה,אנו יודעים כי הוא בידיים טובות.

יופי ואומנות מותאמת

שלב בחירת העיצוב הוא המרכיב החותם את תהליך בחירת הידיות. בזמן בחירת סוגי המתכות או החומרים נחשף למגוון רחב של שילובים מעניינים. כאן יהיה חשוב לנו אפיון.

האיפיון הוא השלב בו נבין לאיזו קהילה מיועד הספר להכנס. כמו שהקהילות הרבות שונות בנוסחי התפילה שלהם, מנהגיהם, אורחותיהם – כך שונות הן בהעדפות עיטורי האומנות לספרי התורה.

עץ וכסף טהור הם לרוב הדוגמה הקלאסית והשמרנית שמפארת בתי כנסת רבים, גם בחומרים אלו – ואפילו בעץ בלבד – נציג בפניכם עיטורים מיוחדים ובלעדיים שירגשו כל עין. אם אופי הקהילה מבקש חומרים קלאסיים ובכל זאת הנכם חפצים בביטוי אומנותי הגעתם למקום הנכון.

בבית המלאכה הבוטיק 'עץ הכסף' פיתחנו מהודורות חדשניות של שילוב יציקות אפוקסי, שיבוץ אבני סברובסקי וגימור זהב כסף טהור ומתכות יוקרה. עצי החיים האלו הם משהו שתמצאו רק אצלנו, אם אומנות בוערת בקרבכם וחיבה לפאר את בית הכנסת וריגוש הקהילה שווה בהחלט להעיף מבט בסדרות עצי החיים שלנו.

העצי חיים שלכם הם החיים שלנו

אם הנכם מרגישים שאתם צריכים הכוונה והדרכה בתהליך -אנחנו פה.

הידיות של ספר התורה הם הדבר שתמיד יבצבץ מעבר לארון הקודש. הם הכלי המהודר והמפואר שמשמש בקודש, ואנחנו מתמחים ביצירת המוצר המושלם בשבילכם. נשמח מאוד לשמוע אתכם ולהשתתף אתכם בתהליך המרגש של גימור הספר לזכות או לעילוי נשמת יקיריכם.