טיפים לשמירה על ספרי תורה

אמן עצי החיים יונה אילוז מגיש: טיפים לשמירה על ספרי התורה.

שמחת תורה הוא יום החג של ספרי התורה. הריקודים עם ספרים סגורים, מסמלים את החיבור של כלל ישראל לספר התורה, גם כאלה שבמשך השנה לא למדו תורה. גם בעת הריקודים, ההקפות והשמחה חובה לשמור על ספרי התורה שלא יפגעו חלילה. אמן עצי החיים ר' יונה אילוז מגיש טיפים לשמירה על ספר התורה בשמחת תורה ובכל השנה טיפים לשמירה על ספרי התורה
 
  1.  התאמת עצי חיים לספר התורה* – כאשר עצי החיים אינם מתאימים לגודל הקלף, נגרמת שחיקה לקלף והאותיות עלולות להיפגם. לכן, יש לבחור עצי חיים שיתאימו לגודל הקלף כך שקלף ספר התורה יהיה מוגן ושמור וספר התורה יחזיק לאורך שנים. לכן חייבים לבחור  עצי חיים שיתאימו בגודלם לקלף של ספר התורה וכך ישמרו עליו לאורך שנים.
  2. חוזק עצי החיים – ספר התורה הינו חפץ כבד ולכן לחוזקם ואיכותם של עצי החיים שמהווים את עמוד השדרה של ספר התורה יש חשיבות מכרעת. בעת הגבהת הספר נוצרת התנגדות רבה ממשקל הספר, וכדי שספר התורה יחזיק לאורך שנים ארוכות יש לבחור עצי חיים חזקים וחרוטים בגודל הנכון וכן להקפיד על חיבור בצורה נכונה.
  3. מגן קלף – בעת שהקלף יורד לחלק התחתון של עצי החיים יש לוודא שהוא מאוזן בשני עצי החיים, לכן אנחנו ב'עץ הכסף' מוסיפים בחלק התחתון של עצי החיים אנו מגן לקלף כך שהקלף יישמר לשנים רבות.
  4. ניקוי עצי החיים – בעצי חיים שעשויים מעץ וצבועים בלכה יש לקחת מטלית יבשה ולהשתמש בתכשיר לניקוי רהיטים כמו ׳סנו רהיט׳ למרוח מעט על המטלית ולנקות את עצי החיים ואח״כ יש לעבור עם מטלית כותנה יבשה לניקיון מרבי. בעצי חיים מכסף טהור יש לקחת חומר לניקוי כלי כסף ולנקות כמו שמנקים כלי כסף. אין להשרות את עצי החיים בחומרים שונים העלולים לפגוע בעצי החיים ובחיבורים שלהם ובכך לפגוע בחוזקם.
  5. להקפיד על הגבהה נכונה – יש להקפיד שהמגביה את ספר התורה, יוריד קודם את הספר לתחתית הבמה על מנת לשפע מעט את ספר התורה כלפי מטה ורק אז להגביה את הספר. וכך יש לנהוג גם בעת הנחת הספר: יש להניח בקצה הבמה בשיפוע ואז להוריד בעדינות וליישר על הבמה. באם מעלים לצורך ההגבהה אדם שאין כוחו במותניו יש להקפיד לסייע לו גם בעת ההגבהה וגם בעת בהורדת ספר התורה.
  6. שמירת מיוחדת בשמחת תורה* – יש להקפיד שספר התורה יהיה גלול באמצע הספר כך שהמשקל יהיה אחיד בשני צידי עצי החיים. כמו כן יש להקפיד שהספר יהיה קשור היטב בחגורה, על מנת שבעת הריקודים והעברת הספר מאחד לשני בעת ההקפות הספר לא יינזק.