עץ חיים לספר תורה – טיפים לשמירת האומנות

עץ חיים: טיפים לשמירה על ספרי התורה מאת האמן יונה אילוז

שמחת תורה הוא יום החג של ספרי התורה. הריקודים עם ספרים סגורים מסמלים את החיבור של כלל ישראל לספר התורה. זה כולל גם אלה שבמשך השנה לא למדו תורה. עצי חיים הם מרכיב חשוב בשמירה על ספרי התורה. לכן חובה לשמור עליהם שלא יפגעו, גם בעת הריקודים, ההקפות והשמחה. אמן עץ חיים, ר' יונה אילוז, מגיש טיפים לשמירה על ספר התורה ועץ החיים בשמחת תורה ובכל השנה.

התאמת עץ חיים לספר התורה

כאשר עצי החיים אינם מתאימים לגודל הקלף, נגרמת שחיקה לקלף והאותיות עלולות להיפגם. לכן, יש לבחור עצי חיים שיתאימו לגודל הקלף כך שקלף ספר התורה יהיה מוגן ושמור. בחירת עצי חיים מתאימים תבטיח שמירה על הספר לאורך זמן.

חוזק עץ החיים

ספר התורה הוא חפץ כבד. לכן לחוזקם ואיכותם של עצי החיים יש חשיבות מכרעת. בעת הגבהת הספר נוצרת התנגדות רבה ממשקל הספר. לכן יש לבחור עצי חיים חזקים וחרוטים בגודל הנכון. חשוב גם להקפיד על חיבור נכון כדי שספר התורה יחזיק לאורך שנים.

מגן קלף

בעת שהקלף יורד לחלק התחתון של עצי החיים, יש לוודא שהוא מאוזן בשני עצי החיים. לכן, אנו ב'עץ הכסף' מוסיפים בחלק התחתון של עצי החיים מגן לקלף. כך הקלף יישמר לשנים רבות.

 

ניקוי עצי החיים

בעצי חיים מעץ וצבועים בלכה, יש לקחת מטלית יבשה ולהשתמש בתכשיר לניקוי רהיטים כמו ׳סנו רהיט׳. למרוח מעט על המטלית ולנקות את עצי החיים. לאחר מכן, יש לעבור עם מטלית כותנה יבשה לניקיון מרבי. בעצי חיים מכסף טהור, יש להשתמש בחומר לניקוי כלי כסף ולנקות כמו שמנקים כלי כסף. אין להשרות את עצי החיים בחומרים שונים. הדבר עלול לפגוע בעצי החיים ובחיבורים שלהם ולפגוע בחוזקם.

הקפדה על הגבהה נכונה

יש להקפיד שהמגביה את ספר התורה יוריד קודם את הספר לתחתית הבמה. כך ישפע מעט את ספר התורה כלפי מטה ורק אז יגביה את הספר. כך יש לנהוג גם בעת הנחת הספר: יש להניח בקצה הבמה בשיפוע ואז להוריד בעדינות וליישר על הבמה. אם מעלים לצורך ההגבהה אדם שאין כוחו במותניו, יש לסייע לו גם בעת ההגבהה וגם בעת הורדת ספר התורה.

שמירה מיוחדת בשמחת תורה

בשמחת תורה, יש להקפיד שספר התורה יהיה גלול באמצע הספר. כך המשקל יהיה אחיד בשני צידי עצי החיים. כמו כן, יש להקפיד שהספר יהיה קשור היטב בחגורה. זאת כדי שבעת הריקודים והעברת הספר מאחד לשני בעת ההקפות, הספר לא יינזק.

שמירה נכונה על עצי החיים תבטיח את שמירתו של ספר התורה. כך הוא יוכל ללוות אותנו עוד שנים רבות בשמחות ובשגרה.